Opublikowany w konferencje

Konferencja „Gramatykę zrobimy później” w Hanowerze

Grammatik machen wir später. Bildung als Chance für Junge neu Zugewanderte“  – konferencja edukacyjna w museum Sprengel w Hanowerze – 12.03.2018

konferencja edukacyjna w Hanowerze – 12.03.18

W dniu 12.03.2018 odbyła się konferencja edukacyjna „Grammatik machen wir später. Bildung als Chance für Junge neu Zugewanderte“  w museum Sprengel w Hanowerze. Nowi uczniowie-imigranci, w wielu z nich uchodźcy, dzieci i młodzież, stanowią szczególne wyzwanie dla systemu edukacji. W jaki sposób młodzi ludzie mogą być odpowiednio wspierani i zaangażowani w życie szkolne i społeczne? Co nauczyciele powinni wiedzieć, aby podnieść zasoby, które młodzi ludzie przynoszą z Syrii, Afganistanu, Polski lub Bułgarii?
Około 200 nauczycieli, wychowawców, multiplikatorów, wychowawców społecznych, dyrektorów szkół, przedszkoli i naukowców omówiło te pytania w Muzeum Sprengel podczas pierwszej konferencji edukacyjnej w Hanowerze. Jedno jest pewne: nabycie języka jest ważne, ale samo to nie wystarczy. Nie bez powodu konferencja nosi również tytuł „gramatyka przychodzi później”.

konferencja edukacyjna w Hanowerze - 12.03.18
konferencja edukacyjna w Hanowerze – 12.03.18

Uroczystego otwarcia konferencji dokonała p. Rita Maria Rzyski, Personal-, Bildung-, Jugend- und Familiedezernentin i p. Brigit Wenzel, Referatsleiterin im nds. Kultusministerium für Migriation, Kultur, Sprachbildung, Schulpsychologie und Schulzoualarbeit (kierownik działu w nds. Ministerstwo Kultury ds. Migracji, Kultury, Edukacji Językowej, Psychologii Szkół i Zoologii Szkół). Pani Rzyski podkreśliła w swoim wystąpieniu ogromną wartość ukończenia szkoły. Imigranckie dzieci powinny mieć szansę ukończenia szkoły i zdobycia dyplomów. Specjalnie dla młodych ludzi, którzy przyjeżdżają tutaj w wieku 14, 15, 16 lat, czas w systemie regularnych szkół jest zbyt krótki, aby zakończyć się sukcesem.

Następnie odbyły się wykłady p. Prof. Dr. Hendi Seukwa, p. Johanna Grießbach i p. Mona Massumi:

  • Prof. Dr. Hendi Seukwa von der Hochschule für angewandte Wissenschaften in Hamburg: Was sind die Herausforderungen der potenzierten Heterogenität im Bildungssystem? Wie können die Akteure mit ihren Ressourcen die neue Situation produktiv angehen?
  • Johanna Grießbach vom Mercator-Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache der Universität Köln: Vorstellung der Studie „Neu zugewanderte Kinder und Jugendliche im deutschen Schulsystem“
  • Mona Massumi vom Zentrum für Lehrerinnenbildung (ZfL) der Universität Köln: Vorstellung des Projektes „PROMPT! Deutsch lernen“.
konferencja edukacyjna w Hanowerze – 12.03.18
konferencja edukacyjna w Hanowerze – 12.03.18

Po wykładzach zorganizowano 9 grup roboczych na temat:

  • Schulabschlüsse oder geht es auch anders?
  • Interkulturelle Schulassistenz – Vorstellung und Diskussion einer ethnografischen Studie
  • Verlängerte Schullaufbahn
  • Hürde Schulsystem für individuelle Bildungsbiographien
  • Herausforderung für Schule – aus der Praxis der Integration
  • Unterstützende Stadtgesellschaft – Ehrenamtliche Projekte und Angebote für junge Geflüchtete
  • Wege in die Schule – Schulische Erstberatung aus drei Perspektiven
  • Herausforderung für Schule – Spracherwerb
  • Elternmitwirkung in Schule – Aktivierung und Beteiligung
konferencja edukacyjna w Hanowerze – Sprengel Museum – 12.03.18

Dokumentacja:

Reklamy