Opublikowany w Edukacja

Uwaga Rodzice – co to jest Sprachlernklasse?

Klasa językowa (Sprachlernklasse, często używany skót SLK) ma na celu zintegrowanie uczniów, dla których j. niem. nie jest j. ojczystym. Koncepcja uczenia się j. niem. w przeszłości doprowadziło do nieporozumień, ponieważ klasa językowa nie jest klasą sama w sobie, w zakresie tworzenia klas, ale intensywną formą wewnętrznego zróżnicowania. W Dolnej Saksonii odbywają się te specjalne zajęcia od 2005 w w ramach tzw. działań integracyjnych w kraju (patrz. RdErl. D. MK v. 21 lipca 2005 w SVBL 9/2005, s 475ff).

SLK jest dostępna tylko z reguły dla obszaru Sekundarbereich I (poziom średni I- klasy 5-10) i ograniczona do 1 roku. Natomiast młodzież po 16-tym roku życia kierowana jest z reguły do klas językowych w szkołach zawodowych (Berufsschule, skót BSS).

Klasa językowa może być utworzona w szkołach z istniejącego popytu. Liczba uczniów musi wynosić co najmniej 10 osób. Natomiast maksymalna liczba uczniów w klasach specjalnych to 16. Liczba 16 jest relatywna! Wynika to z tego, ze przy określeniu maksymalnej liczby uczniów, jesli są uczniowie, którzy w j. źródłowym są niepiśmienni i / lub mało, lub nie ma w ich kraju wykształcenia podstawowego, z którego pochodzą, obowiązuje wtedy tzw. funkcja zasady podwójnego liczenia. To samo odnosi się do uczniów z potrzebą czytania i pisania w języka niemieckiego w szkołach średnich.

Władze oświatowe Dolnej Saksonii (Niedersächsische Landesschulbehörde) mogą zorganizować klasy w centralnych miejscach w regionie, w którym uczęszczają uczniowie szkoły średniej z kilku innych szkół.

W szczególnych przypadkach, może również być zorganizowa klasa językowa na poziomie podstawowym (tzw. Primärbereich klasy 1-4, Grundschule) w centralnym miejscu dla kilku szkół podstawowych.

Jak to wygląda w praktyce?

W praktyce wygląda to tak, że te klasy językowe są bardzo szybko pełne, zapotrzebowanie jest ogromne! W zależności od poziomu dziecka, może być dziecko szybko przeniesione do regularnej klasy wybranej przez rodziców typu szkoły (do 16 roku życia np. KGS, IGS, szkoła ogólna, szkoła realna, szkoła powszechna).

W tym czasie obowiazują zasady szkolne (punktualność, praca indywidualna, przepisy klasowe, itp.), które polskim dzieciom są znane. Natomiast innym dzieciom już nie.

Trochę statystyki:  78.000 dzieci uczęszcza do klas językowych (specjalnych) – czytamy w artykule gazety regionalej HAZ w 15.04.2015. Jak wiele z nich pochodzi z rodzin uchodźców, nie można jeszcze w chwili obecnej określić. Nie istnieją dokładne statystyki dotyczące liczby dzieci w wieku szkolnym uchodźców. W 2013 roku władze miasta zanotowały 1363 nowo zameldowanych dzieci w Dolnej Saksonii, w wieku szkolnym, w 2014 roku było ich już 2678, do połowy marca tego roku dodano dalsze 980.

Faktem jest, że w szkołach w Dolnej Saksonii jest coraz więcej klas językowych. W porównaniu do pierwszego półrocza roku szkolnego 2014/15  liczba ich wzrosła ponad dwukrotnie. Dalej czytamy w artykule m.in., że niemiecka partia polityczna CDU (Christlich Demokratische Union Deutschlands – Unia Chrześcijańsko-Demokratyczna) krytykuje ministerstwo za nieutworzenie ok. 35 nowych klas jęzkowych, z tego 26 w Region Hanower. Powody odmowy były różne w zależności od ministerstwa: zbyt mało miejsca w budynkach szkolnych, brak nauczycieli, zbyt mała liczba dzieci i młodzieży na liście (co najmniej 10 osób w klasie), bądź możliwości współpracy z innymi szkołami.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s