Opublikowany w Edukacja, konferencje, Projekt Integrationslotsen

Deutsch lernen im Einwanderungsland

Deutsch lernen im Einwanderungsland – Welche Chancen bieten wir EmigrantInnen?

W ramach aktywnego dialogu „Mój Hannover 2030″ odbyło się dn. 06.05.2015 kolejne spotkanie z expertami szkolnictwa i kultury  w Orangerie Herrenhausen na temat: Nauka języka niemieckiego w kraju imigracji – Jakie możliwości oferujemy imigrantom?

Kamingespräch - Mai-2015
Kamingespräch – 06.05.2015

W Republice Federalnej debatuje się nad ustawą imigracyjną. W rzeczywistości, imigracja ma ju dawno miejsce. Państwo i społeczeństwo musi opracować i wdrożyć nowe koncepcje imigracji. Ważnym celem w tzm jest nauczanie języka niemieckiego. Jakie są współczesne koncepcje nauczania języka? Co musi zostać zmienione, uzupełnione lub zastąpione? Jak rozdzielane są zadania w społeczeństwie?

Na pytania publiczności odpowiadali:
Marlis Drevermann, Kultur- und Schuldezernentin der Landeshauptstadt Hannover, Ulf-Birger Franz, Dezernent für Wirtschaft, Verkehr und Bildung der Region Hannover, Dr. Hildegard Logan, Beraterin, Transnationale Projekte – Kanada, Gesellschaft für Innovative Beschäftigungsförderung G.I.B, Beatrix Albrecht, Niedersächsisches Kultusministerium, Mustafa Yalcinkaya, Hauptschule Nikolaus Kopernikus Garbsen, Regina Dittberner, Bildungsvereinigung ARBEIT UND LEBEN, Dr. Jessica Löser, Institut für Sonderpädagogik, Leibniz Universität Hannover, Bärbel Höltzen-Schoh, Vorsitzende der Geschäftsführung Agentur für Arbeit Hannover, Anna Zagidullin, Referentin für Erwachsenen- und Weiterbildung im Niedersächsischen Ministerium für Wissenschaft und Kultur und Dr. Peyman Javaher-Haghighi, kargah e.V.

Podczas spotkania  uczestnicy z zainteresowaniem wysłuchali dwóch konferencji:

  1. Schule als Orte der Integration – kanadische Praixsbeispiele (Szkoła jako miejsca integracji przyklady z Kanady)
  2. Sprachbildung im Spannungsfeld vom Land, Kommune und Ehrenamt (Edukacja  językowa  między państwem, gminą i wolontariatem)
osoby działające w promocji języka i ich problemy
osoby działające w promocji języka i ich problemy

Na trudny temat tzw. S-klas (Sprachlernklassen- klasy językowe)  nie zanotowałam niestety, pomysłów na przyszlość!

Czy warto było wziąć udział w spotkaniu? Tak,  ponieważ pewne rzeczy się wyjaśniają i nabierają realnego kształtu. Pojechałam na spotkanie między innymi z tego powodu, że jego tematem były sprawy związane z edukacja językową.  Szukam aktywnie z Rodzicami wolnych miejsc w klasach językowych (tzw. Sprachlernklassen) na terenie Hanoweru i wiem, jak trudno jest z wolnymi miejscami na wszystkich poziomach szkolnictwa ponadpodstawowego. Dlatego zależy mi bardzo na otwartej kommunikacji w tej kwestii z przedstawicielami wielu instytucji w Hanowerze. Na spotkaniu udało nam się spotkać na żywo z organizatorami i koordynatora spotkania, także porozmawiać z prelegentami.  Powstały  efekty z synergii, które na pewno zaowocują!

Protokoły spotkan na stronach miasta Hanover

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s